سبد خرید 0

وبلاگ

بهترین روش بازاریابی استارتاپ

بازاریابی استارت آپ


راه اندازی و شروع هر کسب و کار استارتاپ همیشه با هیجان و خوش بینی مفرط همراه است در صورتی که خبری از بازاریابی استارتاپ نیست و عموما هم فکری به حال این داستان نمی کنند چون این باور را دارند که «تو کارت رو شروع کن، مشتری خودش پیدا می شه»

  • اما در واقعیت آیا این اتفاق رخ می دهد؟
  • آیا می توان بدون بازاریابی استارتاپ به راحتی به موفقیت رسید؟


این تفکر مثبت و ساده شاید در جوامع سنتی و بازارهای محدود گذشته جوابگو بود و فرد حتی به درآمدهای بالایی هم می رسید، اما در شرایط کنونی قطعاً نمی توان این گونه در کار ریسک کرد و پله های ترقی را طی نمود.
این یک واقعیت است که در پشت صحنه ی هر برند موفقی سال ها ممارست و سختی و پیگیری وجود دارد. به گونه ای که اگر داستان برندهای موفق را بخوانید صبر، سخت کوشی، درایت و برنامه ریزی درست آن ها مثال زدنی است.


از آنجا که هر بازاریاب استارتاپی قطعاً برای شروع کارش، منابع محدودی همچون زمان، بودجه و نیروی ماهر دارد، هر تلاشی که برای شروع کسب و کار نوپایش انجام می دهد باید با برنامه ریزی دقیق و بی عیب و نقص باشد. زیرا در دنیای مدرن با وجود اینترنت پرسرعت و سبک جدید بازاریابی تولید یک محصول باکیفیت صرفاً شما را به موفقیت نمی رساند. استفاده از تکنیک های بازاریابی به صورت علمی نیاز به آشنایی کامل با این حوزه داشته که ما در این مقاله سعی می کنیم به صورت ساده و مختصر به آن ها اشاره کنیم.

برندتان را بر روی پایه های اصولی درست و حرفه ای بسازید.


بنیان گذاران هر کسب و کاری محصول خود را منحصر به فرد دانسته و فکر می کنند همه آن را دوست دارند. اما در واقعیت هر کسب و کاری مشتریان محدود خودش را دارد. اگر شما تلاش می کنید تا در هر بازاری محصولاتتان دیده شود، باید به شما بگوییم سخت در اشتباهید و پول و سرمایه خودتان را هدر داده اید! شاید با خواندن این مطلب تعجب کنید و دچار شک شوید که پس باید چه کرد؟ ابتدا از خودتان سوال کنید:


• کسب و کار شما چیست؟
• دوست دارید چه خدماتی را به مشتریان ارائه دهید؟
• چرا این کسب و کار را شروع کردید؟ چه نیازی باعث خلق این ایده در شما شد؟
• علت خاص بودن محصولات شما چیست؟
• چه چیزی باعث تمایز شما نسبت به رقبایتان می شود؟


همواره به یاد داشته باشید، برای شروع بازاریابی همواره به تمایز خود و محصولاتتان نسبت به سایر رقبا تاکید ویژه کنید. به گونه ای که مشتریان شما هم این مسئله را بدانند و آن را در نظر بگیرند.
بنابراین با خود و توانایی و کسب و کارتان رو راست و صادق باشید و بازار هدف خود را به درستی انتخاب کنید برای انتخاب بازار درست به چهار عامل که در ادامه بدان می پردازیم توجه کنید:


• اندازه بازار (Market Size): چند مشتری بالقوه دارید؟
• ثروت بازار: آیا بازار می تواند هزینه هایی که شما برای تولید محصولات کرده اید را پاسخ گو باشد؟
• رقابت بازار: آیا این بازار اشباع شده یا هنوز رقابت وجود دارد؟
• گزاره ی ارزش: آیا محصول شما به قدر کافی متمایز هست که از سایرین متفاوت باشد؟


نکته ی بعدی که باید بدان اشاره کرد، داشتن یک برند معتبر و استوار در شرایط سخت بازار است، به مشتریان نشان دهید برندی ثابت قدم و مطمئن هستید و از نابسمانی ها نمی ترسید و هدفی مشخص و عزمی جزم برای رسیدن به آن دارید.


در بحران هایی که در شروع هر کسب و کاری رخ می دهد، مدام چهره ی برند خود را تغییر ندهید. این امر باعث شده شما در نظر فرد سرمایه گذار یک برند بی هدف و متزلزل به نظر بیاید و بودجه شما را هم از دست برود. این طبیعی است که هر استاراتاپی دچار بحران شده و مجبور به تجدید نظر در اهداف و… شود. اما کنترل این مسئله در حوزه ی برندینگ و پیش بینی و برنامه ریزی قبلی در مورد هرکدام از آن ها در بازاریابی شما تأثیر بسزایی داشته و می تواند نقش مهمی در جلوه ی شما در میان سرمایه گذاران و مشتریان داشته باشد. به طور مثال استفاده از یک لوگو در همه ی شبکه های اجتماعی و…

اهداف خود را به صورت شفاف و روشن مشخص کنید


استارتاپ های مختلف اهداف متفاوتی دارند، هدف شما از راه اندازی این کسب و کار نوین چیست؟ موفقیت از نظر شما چه معنایی دارد؟ آیا داشتن تعداد مشتری بیشتر به معنای درآمد بیشتر و موفقیت است؟ برای تعیین درجه موفقیت، بهتر است در ابتدا بررسی کنید آیا مطابق برنامه ریزی که قبلاً داشته اید، عمل کرده اید؟
به طور مثال اگر کسب و کارتان دارای سایت و یا اپلیکیشن بوده و شما قصد دارید تعداد بازدید کنندگان سایتتان را افزایش دهید و یا اشتراک بیشتری داشته باشید،

  • برای رسیدن به این خواسته چه کارهایی انجام داده اید؟
  • اگر استارتاپ شما توسط یک تیم اداره می شود، آیا اهدفتان را با اعضای تیم خود مطرح کرده اید؟

اعلام اهداف به اعضای تیم، آن ها را آماده ی جهش در راستای خواسته ی شما کرده و همدلی و همراهی کار تیمی را افزایش می دهد.

مقاله ۶ نکته کلیدی در تیم سازی استارت آپ را بخوانید


گام بعدی، بررسی تجزیه و تحلیل و آمار سایت شماست، تا مشخص کنید چه تعداد بازدیدکننده داشته اید و آیا این بازدیدکنندگان تمایل به خرید محصول داشته اند یا نه؟ برای افزایش بازدید کنندگان چه کرده اید؟ آیا سنجه های بازاریابی همچون استفاده از کلیدواژه را به صورت درست بکار برده اید؟
همان طور که می بیننید مشخص کردن اهداف به صورت کاملاً شفاف و روشن، ثابت قدم بودن در آن ها و برنامه ریزی کامل و علمی می تواند به شما در جهت رسیدن به اهدافتان بسیار موثر باشد.

تعیین بودجه در بازاریابی


نمی توان نقش بودجه را در بازاریابی استارتاپ نادیده گرفت. وقتی حرف از بودجه می شود و اینکه چه میزان قصد دارید در این مقوله سرمایه گذاری کنید، مردم سرگردان می شوند و نمی دانند باید چکار کنند و پاسخشان معمولاً این خواهد بود که هرچقدر در توان دارند. اما اگر بودجه ی شما محدود است بهتر است از هزینه‌ی بازاریابی دیجیتالی یا (Inbound ) استفاده کنید که ارزان تر است. پس، بودجه‌ی بازاریابی را نیز از همان مراحل اولیه مشخص کنید و محدودیت آن را هم بپذیرید.

دنبال کردن مخاطبان در شبکه های اجتماعی


یکی از روش های بسیار موثر در موفقیت استارتاپ شما دنبال کردن مشتریان در شبکه ی اجتماعی مناسب خودتان است. به طور مثال اگر برند شما در حوزه ی صنعت مدلینگ فعالیت می کند، فعالیت در «پینترست» می تواند در موفقیت شما بسیار موثر باشد.
بنابراین خروجی های شبکه های اجتماعی مختلف را بررسی و مطالعه کنید و مخاطبان هدفتان را مشخص کرده و در همان شبکه ی اجتماعی وقت و منابع مالی خود را صرف کنید.

محتوای باکیفیت تولید کنید


اگر بودجه ی محدودی داشته و نمی توانید با دادن تخفیف و پیشنهادات هیجان انگیز مشتریان خود را جذب کنید، تولید محتوای جذاب و باکیفیت می تواند ارتباط بسیار خوبی را میان شما و مخاطبانتان برقرار کند. تمامی برندهای موفق همواره به کیفیت تولید محتوای خود اهمیت داده و سعی می کنند محتوای جدید و مناسب مشتریان خود را به صورت پیوسته به آن ها ارائه دهند. این شرکت ها به صورت آشکارا تبلیغ نکرده و درخواست تماس نمی دهند. بلکه ایده های خود را به اشتراک گذاشته و مخاطبانشان را جذب می کنند. برای نزدیک شدن به مخاطبان و ارتباط بیشتر به کامنت های که در تولید محتوا می گذارند، پاسخ می دهند و تماس مستقیم با مشتری برقرار می کنند.


علاوه بر کیفیت تولید محتوا زمان ارائه ی آن هم به مخاطب در جذب و بازاریابی بسیار مهم است. بهترین زمان ارائه پست در شبکه های اجتماعی گوناگون متفاوت بوده و شما با توجه به مشتری هدف باید زمان آن را تشخیص داده و در زمان مناسب محتوای اثربخش خود را ارائه دهید. به طور مثال اگر نوجوانان را هدف قرار داده‌اید، در طول سال تحصیلی، ممکن است صبح و شب بهترین زمان برای نشر محتوا باشد؛ ولی در طول تابستان، وضعیت فرق می‌کند. بااین‌حال، برخی از کارشناسان ساعات زیر را برای نشر محتوا توصیه می‌کنند.


فیسبوک (facebook): ساعت ۱۲ ظهر برای به‌اشتراک‌گذاری محتوا، بهترین فرکانس: هر دو روز یک پست.
توییتر (Twitter): ساعت ۵ بعدازظهر بهترین ساعت برای دریافت ریتوییت، بهترین فرکانس: یک تا چهار توییت حاوی لینک در هر ساعت.

پیدا کردن رقبا


کارشناسان کلیدی استارتاپتان را پیدا کرده و با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. یکی از راه های بازاریابی استارتاپ در پیدا کردن مشتریان هدف بررسی اینفلوئنسرهای برندتان در اینستاگرام و توییتر است. آن ها را فالو کنید. در زیر پست های خوبشان کامنت مثبت گذاشته و حتی آن ها را به اشتراک بگذارید. استفاده از محتوای خوب رقبا که برای مشتریانتان هم مفید و کارآمد است، به شما کمک می کند تا رابطه ی مستحکم و خوبی با رقبایتان برقرار کرده و آن ها هم به محتوای شما توجه کنند و آن را به اشتراک بگذارند. این تعامل باعث شده تا شما هم در فضای مجازی بیشتر دیده شوید و مخاطبانتان افزایش یابد.بنابراین به روابط عمومی خود با رقبا و مشتریان توجه ویژه داشته باشید.


سخن پایانی
بازاریابی استاراتاپ ها از کسب و کارهای بالغ سخت تر و پیچیده تر است.زیرا بسیاری از ایده ها به دلیل استراتژی ضعیف و.. به نتیجه نمی رسند. استفاده از ایده های هوشمند و خلاق، تولید محتوای جذاب، رعایت اصول بازاریابی استارتاپ ها، همکاری با اینفلوئنسرها، استفاده ی درست و به جا از کلیدواژه ها، تعامل دوستانه با اعضای تیم همگی می تواند در رشد و پیشرفت استارتاپ شما بسیار موثر باشد و آینده ی متفاوتی را برای کسب و کارتان رقم بزند.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up