سبد خرید 0

وبلاگ

انواع استارت آپ | ۶ انتخاب اما ۱ هدف – شهاب رحیم زاده


انواع استارت آپ از دیدگاه استیو بلانک


رایج ترین مدل‌ های استارت آپی


کودکی نوپا را تصور کنید. این کودک برای رشد و ثبات به عوامل متعددی احتیاج دارد. اما قبل از هرچیزی مهم است که کودک برای رسیدن به مراحل بعدی زندگی خود، از چه منابعی تغذیه می‌کند. او در کنار چه کسی رشد می‌کند و به مراحل بالاتر خردسالی، نوجوانی و جوانی می‌رسد؟ مادر و پدر او چه روشی را برای بزرگ کردن استفاده کرده و استعدادهایش چگونه شکوفا شده است؟ این یک مثال برای شروع بحث انواع استارت آپ بود.
ما قصد داشتیم بگوییم، کدام نوع استارت آپ را انتخاب کردید و قصد دارید با چه انگیزه‌ای خود را معرفی کنید. آیا زمینه‌های پیشرفت را برای کارآفرینی خود آغاز کرده‌اید؟ فراموش نکنید شرکت نوپا از هر منبعی که تغذیه کند و هر نوآوری که به ریشه‌های آن تزریق شود، در آن رشد کرده و در آینده پرسونایی حرفه‌ای و قوی را به جامعه ارائه می‌دهد.

۳ مدل ذهنی اولیه برای بنیان‌گذاران کسب و کارهای جدید:
• ایجاد نگرش صحیح از ویژگی‌های محصول یا خدمات‌دهی
• ساخت مجموعه‌ای از چشم اندازهای مناسب در خصوص مشتریان، پخش محصول و منابع مالی شرکت.
• کشف مدل استارت آپ از طریق تحلیل رفتار مشتری و مصرف‌کنندگان

استیو بلانک در مطالعه‌ای شگفت انگیز در دره‌ی سیلیکون، ۶ نوع استارت آپ را معرفی کرد که اکنون کسانی که به فکر راه اندازی یک کسب و کار هستند، از آن پیروی می‌کنند.


انواع استارت آپ های ایرانی و خارجی


۱.استارت آپ سبک زندگی: کسب و کار خود کار


کارآفرینان این دسته مشاغل، با همکاری شرکت‌های مختلف برای خود کار می‌کنند. اغلب آنها فریلنسر بوده و به طور مستقل فضای کاری منحصر به فرد دارند. برای مثال سایت رایا مارکتینگ تعداد زیادی از افرادی که به صورت دورکاری کار می‌کنند را دور هم جمع کرده و محیطی آزاد برای کارکنان ایجاد کرده است.
یا کارآفرینانی که شغل اصلی آنها کوهنوردی یا غواصی بوده؛ اما در کنار شیوه زندگی خود، مهارت کوهنوردی یا غواصی را آموزش می‌دهند.


۲.استارت آپ های کوچک: کارمندان خانه نشین


این نوع کسب و کارها گویای متن موسیقی آمریکایی به نام Home! Sweet Home هستند. تجارت‌های کوچک و خانگی مانند فروش آنلاین غذا، رستوران‌های خانگی، آرایشگری سیار و هر گونه مشاغلی که برای به دست آوردن درآمدهای کم و ناچیز نمونه‌ای از آن هستند. حتی کافه‌های سیاری که در کوچه خیابان تهران خدمات‌دهی می کنند جزء کسب و کارهای کوچک هستند.

۳.استارت آپ های مقیاس پذیر: بزرگ به اندازه اقیانوس


گوگل، فیسبوک و اینستاگرام در نمونه خارجی؛ اسنپ، دیجیکالا و آچاره نمونه ایرانی کسب و کارهای مقیاس پذیر هستند. آنها چشم‌اندازی هدفمند و بلند مدت را پیش گرفته و با استخدام افراد روشن‌بین کار خود را آغاز کردند. زمانی که به هدف اولیه خود رسیدند؛ سرمایه گذاری بیشتری در نظر گرفته و شاهد افزایش رشد خود بودند.


۴.کسب وکارهای آنلاین: وب یا اپلیکیشن مسئله این است


طی پنج سال گذشته، شرکت‌هایی باب صحبت شدند که با ساخت اپلیکیشن یا وبسایت(وبلاگ) تحول عظیمی به کسب و کار خود دادند. با گذشت زمان محبوبیت فضای آنلاین بیشتر شد و اکنون روند جالبی را در زمینه سرویس‌دهی طی می‌کنند. برای مثال چیلیوری یا ریحون، خدمات غذا را آغاز کردند که در این حوزه نیز بسیار موفق بودند.
۵.استارت آپ های غول پیکر: نوآوری یا مرگ، انتخاب با شماست
شرکت‌هایی که به غول بازی می‌رسد، برای اینکه بتوانند به مرحله بعد بروند به ایده پردازی برای استارت آپ نیازدارند. اینکه بخواهند یک سره مسیر قبل را طی کنند و فروش بیشتری داشته باشند انتظاری بی جا است. البته ناگفته نماند زمانی که رقیبان جدید وارد میدان می‌شوند، ناخودآگاه آنها به فکر فرو رفته و نوآوری‌های جدید را وارد بازار می کنند.
برای مثال شرکت دیجیکالا، فروش هرگونه کالایی را وارد بازار آنلاین ایران کرد. اما بعد از مدتی فهمید برای این کار کم است و باید ترجیحات مشتری را درنظر بگیرد. به همین دلیل سوپر مارکتی افتتاح کرد و اکنون پاسخگو تمام نیازهای مردم است.


۶.انواع استارت آپ شبکه های اجتماعی: ماموریت – تفاوت


کسب و کار شبکه‌های اجتماعی این روزها یکی از پرسرو‌صداترین بازارهای کاری را به خود اختصاص داده است. البته که این دسته کارآفرین‌ها ماموریت سخت‌تری دارند و باید با اهداف مختلف، دنیا را به جای بهترین برای زندگی تبدیل کنند. بلاگرها باید هر روز با ایده‌های ناب و متمرکز در فضای مجازی حضور داشته باشند و محصول یا خدماتی را معرفی کنند.

شروع یک استارت آپ مبتنی بر چیست؟


راه اندازی یک کسب و کار در مرحله اول به یک ایده ساده مبتنی است. به طور کلی فقط سه سال طول میکشد تا یک شغلی نام استارت آپ را به یدک بکشد و بعد از گذشت ۳ سال به دوران شکوفایی و تصاحب کمپانی‌های بزرگ برسد. رشد سرمایه و درآمد، افزایش تعداد کارکنان، همکاری با بیزینس‌های متعدد و فروش سهام مراحلی هستند که یک کسب و کار بعد از آن سه سال کسب می کند.
به عنوان یک شروع کننده، احتمالا پول کافی ندارید. با این حال، هنوز نیاز به رشد و فروش خدمات خود دارد. خوشبختانه، راه‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید کسب و کار خود را بدون هزینه‌های اضافی و حداقل امکانات رشد دهید.( برای آگاهی بیشتر می توانید مقاله چگونه بدون سرمایه یک استارت آپ راه اندازی کنیم را بخوانید)
• باید به SEO توجه داشته باشید – بهینه سازی سایت برای کسب و کارهای نو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
• یکی دیگر از نکات مهم ایجاد ایمیل مارکتینگ است. ادعا می‌شود با ارسال اخبار مربوط، فروش برخی محصول، قیمت گذاری ویژه و تخفیف در اولین قدم شروع خوبی را رقم می زنید.
• همچنین کمپین‌های هیجان‌انگیز و جایزه راه بیاندازید.
در این مسیر هرگز اشتیاق و انگیزه را فراموش نکنید و پیوسته در حال حرکت باشد تا نتایج مطلوب و دلخواهتان را بدست آورید.

نتیجه گیری
در انتخاب نوع استارت آپ خود دقت کنید. چیزی که اکنون انتخاب می‌کنید، معرف حضور شما در عرصه کار و سرمایه است و دیگران شما را با آن نام می شناسند. از اشتباهات گذشته کسب و کارهای قدیمی درس بگیرید و آنهایی که نتیجه بخش بوده را در مسیر خود به کار ببرید.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up