سبد خرید 0

وبلاگ

۱۰ دلیل شکست استارت آپ ها


چرا استارت آپ ها شکست می خورند؟


در دنیای امروز شاهد نرخ بالای شکست استارت آپ‌ ها هستیم. اما تا به حال فکر کرده‌اید دلیل شکست استارت آپ چیست؟ اصلا چه عواملی باعث خارج شدن آنها از مسیر موفقیت می‌شود؟ در این مقاله ما قصد داریم شما را با ۱۰ مواردی که باعث فقدان موفقیت و ناپایداری کسب و کارتان می‌شود، آشنا کنیم تا قبل از وقوع چالش‌ها را بشناسید.

با نیازهای بازار آشنا نیستید


نخستین قدم برای پا گذاشتن به عرصه استارت آپ، شناسایی نیاز بازار هدف است. اما متاسفانه ۴۲ درصد از کارآفرین ها این موضوع را نادیده گرفته و راه شکست را هموارتر می‌کنند. اگر در بین مردم اطلاعات دقیقی از خدمات‌دهی خود نداشته باشید، به راحتی مانع جذب مشتری و سرمایه می‌شوید. بنابراین برای پیشگیری از باخت در کارتان این سوالات را از خود بپرسید.
۱.مردم واقعا به خدمات‌دهی من احتیاج دارند؟
۲.آیا محصولم مشکل عمده جامعه را حل می‌کند؟
۳.آیا کالا یا خدمات من نقطه عطف جامعه را پوشش می‌دهد؟

  • (برای آگاهی بیشتر می‌توانید مطلب دو شرط برای کارآفرین شدن را مطالعه بفرمایید)

نداشتن سرمایه کافی برای شروع


راه اندازی کسب و کار نیازمند سرمایه است. اگر برای سرمایه برنامه‌ریزی نداشته باشید، قطعا کسب و کارتان کوتاه مدت بوده و درآمدی برای شما به ارمغان نمی‌آورد. برعکس این موضوع هم صدق می‌کند؛ تصور کنید فاند(Fund) زیادی را برای استارت آپ خود کسب کرده‌اید، اگر برای آن برنامه‌ریزی نداشته باشید حتما کارتان با شکست جبران‌ناپذیری مواجه خواهد شد.

تیم سازی استارت آپ به بدترین روش ممکن


داشتن یک تیم استارت آپ متشکل از افراد متعهد، متخصص و باانگیزه موفقیت عظیمی را در پی خواهد داشت. اما ۲۳ درصد استارت آپ ها تیم‌هایی با افراد نالایق جمع‌آوری کرده و فرصت‌های موفقیت‌آمیز را سلب می‌کنند. فراموش نکنید، اگر می‌‌خواهید اعضای تیم مناسب تشکیل دهید؛ باید کسانی که با چشم‌انداز مشترک شما یکی هستند را دور هم جمع کنید و برای اهداف بلند مدت به نتیجه برسید. به شکلی که فرد با شما رشد کند و در همان جایگاه چه بسا بالاتر قرار بگیرد.
لازم به تذکر است که یکی از دلایل شکست استارتاپ ها در ایران استفاده بیهوده از افراد غیرمتخصص یا قرار دادن این افراد در جایگاه‌های نامناسب است.

رقابت ریشه در دلیل شکست استارت آپ ها دارد


زمانیکه محصولی بالاتر از حد انتظار بازار تولید می‌کنید، با هجوم حسادت و رقابت سازمان‌های دیگر مواجه می‌شوید. اگرچه این موضوع مزیتی بزرگ و ارزشمند حساب می‌شود اما خطراتی را در پی خواهد داشت. اگر در کسب و کار خود دشمن پیدا کردید هرگز به رقابت نپردازید بلکه انرژی خود را صرف اهداف و اعتبار مثبت متمرکز کنید.

مسائل قیمت گذاری روی خدمات


چگونگی قیمت‌گذاری روی محصولات همیشه چالشی دشوار است. اما ۱۸ درصد افراد فعال در حوزه کارآفرینی در این مسیر شکست خورده‌اند. برای یک استارت آپ قیمت مناسب جیب مردم، بسیار تاثیرگذار است و در جذب مشتری نقش دارد.

خدمات دهی ضعیف


گاهی پس از خدمات دهی طولانی نیاز است محصولات را باتوجه به احتیاجات مشتری تغییر داد. با این حال بیشتر استارت آپ ها خدمات کاربر پسند را ارائه نداده و از برقراری ارتباط با مشتری چشم پوشی می‌کنند. همین موضوع مشکلات زیادی را در مسیر موفقیت کارفرمایان ایجاد کرده و هدف را مختل می‌کند.

مدل کسب و کار


عدم وجود استراتژی کسب درآمد، تمرکز روی یک بخش خاص از استارت آپ، پیدا نکردن معیار صحیح و خطا در مدل‌های کسب و کار(BMC) منجر به شکست نیمی از مشاغل جدید می‌شود. در خصوص مدل کسب و کار از خود بپرسید، آیا اصلا این سرمایه‌گذاری بازدهی دارد؟ آیا آنطور که هدف‌گذاری کرده‌اید در جامعه کششی از سوی مخاطب ایجاد می‌شود؟

بازاریابی ناکارآمد


تعداد زیادی از بنیانگذاران و سرمایه گذاران معتقدند، اگر مشتری از اهداف کسب و کار شما بی‌خبر باشد و دلیل قانع کننده وجود خدمات را نداند ؛ قطعا با شکست مواجه خواهید شد. وجود بازاریابان غیرحرفه‌ای و ناکارآمد موجود بروز همچین مشکلاتی شده و باعث بالا رفتن آمار شکست استارت آپ ها می‌شوند.

اقدامات اشتباه مشتری محور


متاسفانه، بسیاری از کارآفرینان بر مشتری‌های مشتاق سرمایه‌گذاری می‌کنند که یکی از مهمترین عوامل شکست استارت آپ ها است. این افراد با ذهنیت اشتباه خود دائما مشتریان راضی را تست می‌کنند، از آنها نظر می‌خواهند و نیازهای آنها را با نیازهای برند خود منطبق می‌کنند. لازم است بدانید موفقیت در رسیدگی به مشتری‌های ناراضی و جلب نظر آنهاست. اگر می خواهید در راه‌اندازی کار جدید خود موفق شوید پاسخگویی به اعتراضات مشتری را در اولویت قرار دهید.

زمان بندی نادرست
بیل گراس از صدها مطالعات موردی نتیجه گرفت که زمان‌بندی اشتباه و برنامه‌ریزی نشده یکی از عواملی است که موفقیت استارت آپ شما را تهدید می‌کند. کسب و کارهای موفقی مثل دیجی کالا یا نمونه خارجی آن Amazon با در نظر گرفتن زمان بی‌عیب و نقص، رکوردهای فوق العاده‌ای در حوزه مشاغل مشابه خود به دست آوردند.

نتیجه گیری
برای اینکه به بنیان‌گذار حرفه‌ای تبدیل شوید، خط مشی نازکی بین موفقیت و شکست استارت آپ‌تان وجود دارد. اما لازم نیست نگران باشید، همین الان دست به کار شوید و این ۱۰ مورد را در کسب و کار خود شناسایی کنید. اگر آگاهی در این مورد ندارید حتما از مشاوره کمک بگیرید و سریع این چالش‌ها را از سر راهتان بردارید.

با تشکر از خواندن این مطلب، ما دوست داریم شما هم نظرات خود را با ما درمیان بگذارید. از نظر شما به جزء این موارد چه کارهایی باعث شکست در استارت آپ می‌شود؟

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up