سبد خرید 0

وبلاگ

چگونه یک استارت آپ موفق راه اندازی کنیم؟ – شهاب رحیم زاده

۱۸ راهکار برای ایجاد یک استارت آپ موفق


بخش عظیمی از دنیای استارت آپ، یادگیری از اشتباهات خود و تجربه دیگران است. اگر قصد دارید یک استارت آپ موفق راه‌اندازی کنید؛ شانس این را دارید که از شکست کسانی که در نهایت به موفقیت رسیده‌اند، بهره ببرید. گاهی اوقات حتی در زندگی، لازم است راه‌های رفته را نرویم و در کسب‌و‌کار نوپا از دانش و خرد جمعی استفاده کنیم.
در این مطلب قصد داریم، شما را با فوق العاده‌ترین راهکارها برای موفقیت یک استارت آپ ایرانی آشنا کنیم.

۱.تامین نیاز اولین راه برای موفقیت در استارت آپ


شما می‌توانید یک ایده‌پردازی خلاق و هیجان‌انگیز داشته باشید اما مهمترین معیار برای پیروزی در یک کسب‌و‌کار جدید، تحقیق نیاز بازار یا مارکت است. بهترین استارت اپ اونی هست که نیازهای مصرف کنندگان را برطرف کرده و با تغییر نیازهای مشتری نیز همگام شود.
برای نمونه می‌توان از استارت آپ مهرآراد فیدار نام برد که در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌ها فعالیت می‌کنند و در این حوز جزء استارت آپ‌های مشهور ایرانی هستند.

۲.مدیر پروژه واقعی لازمه موفقیت یک استارت آپ


وجود یک مدیر پروژه خلاق و حرفه‌ای پایه‌گذار شروع و موفقیت استارت آپ است. برای حرفه‌ای شدن سعی کنید اخلاق سازمانی و نگرش خود را به روز کنید تا مثالی برای استارت آپ‌های دیگر باشید.


۳.چشم‌ انداز استارت اپ خود را معین کنید


برای اینکه چشم‌انداز تجارت خود را تقویت کنید، لازم است از دیگران کمک بگیرید. اما فراموش نکنید با افرادی که به ذهنیت و فرهنگ کاری شما نزدیک هستند و راه و روش شما برایشان قابل درک است در ارتباط باشید. مشورت و همکاری با کسانی که هیچ ارتباط با حوزه کاری شما ندارند باعث ایجاد چالش و شک و تردید می‌شود.

۴.از مشاوره حرفه ای کمک بگیرید


برای موفقیت‌های بیشتر هیئت علمی یا مشاوره تشکیل دهید. از آنها بخواهید تمام قدم‌های شما برای راه‌اندازی استارت آپ را آنالیز کنند و ایرادات کار را جستجو کنند. بابت کمک گرفتن از دیگران نگران نباشید. شاید مواردی هست که شما از آنها خبر ندارید و اگر بدون آگاهی قدم‌های بزرگ بردارید با شکست مواجه شوید.

۵.اهداف استارت آپ


این یک نگاه اخلاقی است که شما اهداف خود را با مخاطبان در میان بگذارید. هر چقدر اهداف شما شفاف باشد استارت آپ راه موفق‌تری را طی خواهد کرد. فرهنگ شرکت شما نباید بگوید شما کی هستید بلکه باید اهداف شما را نشان دهد.

۶.نهاد تجاری تشکیل دهید


شاید در روزهای اولیه استارت آپ مهم نباشد؛ اما برای اداره یک کسب‌و‌کار جدید به نهاد تجاری احتیاج دارید. بدون این نهاد ممکن است دارایی‌های خود را در معرض خطر قرار دهید. همه می‌دانند ایجاد و رونق بخشیدن به یک استارت آپ عملی چالشی و ریسک‌پذیر است اما برای رسیدن به موفقیت در این حوزه نباید از نکات ریز و احتمالی چشم پوشی کرد.

۷.اهمیت قرارداد در تجارت نوپا


بعد از پیگیری نهاد تجاری خود باید سفت و سخت به مسئله قراردادها بپردازید. در استارت آپ‌های موفق دنیا، کاغذبازی امری عادی و ضروری است. زیرا امکان دارد به خاطر نبود قرارداد بین طرفین با شکست مواجه شده و تمام اهداف نقش بر آب شود. بنابراین برای محافظت از هر دو طرف و دوری از دعواهای حقوقی آینده، همیشه باید قراردادی امضا شود.

۸.رازدار باشید


فکر خوبیه که هر جایی از ایده‌ها صحبت نشود. اصلا لازمه موفقیت در هر شرایطی این است که تا زمانی که ایده‌ای عملی نشده جایی فاش نشود. ولی گاهی افرادی سر راهتان قرار می گیرند که با صحبت در مورد استارت آپ‌تان می‌توانید هوشمندانه‌تر قدم بردارید و با دید بازتری به جلو حرکت کنید.

۹.مالکیت معنوی و مالکیت فکری


مالکیت معنوی شما به اندازه دارایی‌تان ارزشمند است. داشتن مالکیت معنوی به شناسایی و حفظ تجارت شما کمک کرده و در دراز مدت شاهد پایداری و موفقیت سرمایه‌گذاری خود خواهید بود.

۱۰.همرنگ جماعت شوید


داشتن هدف لازمه شروع کسب وکار است. از ابتدای کار اهداف خود را تعیین کنید و در پروسه پیاده‌سازی این اهداف به تغییرات غیرمنتظره هم فکر کنید. گاهی به علت تغییر نیازهای بازار و ساختن یک ذهن ثروتمند، مجبورید هدف نهایی را دستخوش تغییراتی کنید.

۱۱.از رقیب خود فاصله بگیرید


دلیل موفقیت استارت آپی مانند دیجیکالا، فاصله گرفتن از هرگونه فضای رقابتی است. در روزهای اولی که دیجیکالا در فضای تجارت آنلاین ظاهر شد هیچ دلیلی برای رقابت ندید و سریع روی اهداف خود متمرکز شد. اکنون همین راهکار باعث شد شرکت‌های دیگر با دیجیکالا به رقابت بپردازند.

۱۲.اهمیت نقشه راه


جدا نشدن از نقشه راه روش قطعی برای رسیدن به موفقیت کسب‌و‌کار شماست. با یادآوری روزانه نقشه راه‌تان از انحرافات غیرضروری و حواس پرتی جلوگیری کرده و فراتر می‌روید. شاید در وهله اول سخت باشد اما آیا استارت آپ شما ارزش این همه سختی را ندارد؟ اول با خودتان کنار بیایید.

۱۳.قاطع باشید


هیچکس دوست ندارد از خدماتی خرید کند که تکلیفشان با خودشان مشخص نیست و ۵۰/۵۰ هستند. تخصص خاص و دلیل شهرت خود را مشخص کنید. لازم به تاکید است که شروط کارآفرین شدن به هدفتان بستگی دارد و افراد شما را با آن می شناسند.

۱۴.در محتوا پادشاه باشید


آیا واقعا می‌خواهید کسب و کارتان به پادشاهی قدرتمند تبدیل شود؟ پس محتوا را جدی بگیرید. ایجاد وبلاگ، فیلم، پادکست و هرگونه محتوایی که قصد و هدف شما را ارائه دهد؛ مشتریان بالقوه را جذب می‌کند. در دنیای استارت آپ‌ها هیچ ابزاری به اندازه تولید محتوا در موفقیت و شناخت برند کمک نخواهد کرد.
در زمینه تولید محتوا باید از استارت آپ موفق ویرگول نام برد که سرویس‌دهی وبلاگ نویسی ایرانی را برای دوستداران محتوای فارسی ایجاد کرد.

۱۵.دنبال روابط دو طرفه باشید


موفقیت زمانی قابل پیش‌بینی است که کلید ارتباط برقرار کردن را بدانید. فقط گوش به زنگ باشید که کلید ارتباط برقرار کردن یک طرفه نیست و به همان اندازه که برای رابطه انرژی می گذارید باید همان اندازه دریافت کنید. با این تکنیک، شبکه‌ای قوی بین افراد و بیزینس‌تان ایجاد کنید.)

  • توصیه ما این است که مقاله اصول رابطه را مطالعه بفرمایید)
۱۶.احتیاط کنید


اشتیاق برای آغاز استارت آپ لازم است. اما هرگز به خاطر داشتن شوق بیش از حد قدم‌های بزرگ و برنامه‌ریزی نشده بر ندارید. رویکرد محتاطانه را پیش بگیرید و آهسته از روی نقشه راه گام بردارید. هرگز در مورد خدمات‌دهی یا محصولی که مطمئن نیستید صحبت نکنید. در غیر این صورت باید جوابگوی تعداد زیادی مشتری باشید.

۱۷.صبور باشید


در مورد پیشنهادهای وسوسه‌انگیز صبور باشید. هر پیشنهادی مناسب کسب‌و‌کار شما نخواهد بود حتی اگر پول درست حسابی بهتان تعلق بگیرد امکان آسیب دیدن زیاد است. صبور باشید و با فکر پیش بروید.

۱۸.خوش‌گذرانی را چاشنی کار کنید

پنج ترفند برای برقرای ارتباط با مشتری


فکر کرده‌اید چرا اکثر استارت آپ های موفق خارجی مانند گوگل از ابزار سرگرم کننده در محیط کارشان استفاده می‌‌کنند؟ خوب کاملا واضح است، جدا از شغل بخشی از مغز به شوخی، سرگرمی، استراحت، تعامل غیرکاری برای خلاقیت احتیاج دارد. به وسیله اینها هست که دریچه مغز بر روی فعالیت و انرژی بیشتر باز می‌شود.

نتیجه گیری


این ۱۸ راهکار را بر اساس اهداف و مفهوم کارتان انتخاب کنید. تمرین‌های مکرر و پیوسته را در دستور کارتان قرار دهید و محیط استارت آپ مناسب را برای خود مهیا کنید.

تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید. کدام یک از این فاکتورها به کسب‌و‌کارتان رونق بخشیده و شما را در مسیر موفقیت قرار داده است. اگر راهکار دیگری پیشنهاد می کنید خوشحال می‌شویم آنها را به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up