سبد خرید 0

وبلاگ

تاریخچه استارت آپ در ایران و اتفاقات جالب انگیز – شهاب رحیم زاده

تاریخچه استارت آپ در ایران


مطالعه تاریخچه استارت آپ در ایران برای کسانی که در این حوزه فعایت می کنند یا قصد ایجاد محصول یا خدمات شخصی را دارند حیاتی است. تا به حال فکر کرده اید اولین استارت آپ ایرانی چه نام داشت و در چه زمینه ای فعالیت خود را از سر گرفت؟ اکوسیستم استارت آپ ایران به چه سالی بر می گردد و چه کسانی در آن شروع به تیم سازی کردند؟
تاریخ همیشه بعد اصلی رویدادهای جهان را تشکیل می دهد و به وسیله آن می توانید به درک عمیقی از موضوع یا ایده ای که در ذهنتان است برسید. در نتیجه برای فهم و درک بهتر کارآفرینی در ایران این مطلب را از دست ندهید.

تاریخ شروع کارآفرینی در ایران


دهه هفتاد شروع بمب استارت آپ های ایران بود. خدمات دهی و برندهای معروف قدیمی مخصوصا در حوزه فناوری اطلاعات که اکنون صبح تا شب با آن سروکار دارید، نمونه ای از موفقیت های ۱۰ سال پیش جوانان ایرانی است؛ جوانان خوش ذوق و با استعدادی که حتی نام استارتاپ به گوششان نخورده بود، در آن زمان اکوسیستمی راه انداختند که اکنون تبدیل به شرکت های غول پیکر شده و نیمی از درآمد کشور را به خود اختصاص داده اند.

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و اسپانسر پروژه‌های نوپا مانند مرکز صنایع نوین مثالی بارز برای کسب و کارهایی هستند که از دهه ۸۰ شروع به کار کردند، اما به دلیل در دسترس نبودن فضای آنلاین به شکل امروزی، فقط زیرساخت های فضای استارت آپی را تشکیل دادند و راه را برای کسب و کارهای جدید باز کردند.

اولین استارت آپ ایرانی


همیشه اولین ها راه سخت و طاقت فرسایی را پشت سر گذاشته اند و فراز و نشیب های فراوانی را طی کرده اند تا به اینجا رسیدند. اولین کسانی که فکر شروع یک خدمات به ذهنشان رسید، چالش و خطرات باورنکردنی را پشت سر گذاشته و اکنون به نام های آشنا تبدیل شده اند.
اولین استارت آپ در ایران مختص به فناوری اطلاعات و مخابرات بود که بین دهه ۷۰ تا ۸۰ شکل گرفت. بعد از این حوزه، بایوتکنولوژی وارد این عرصه شد و بعد از جنگ نیازهای اصلی مردم ایران را پوشش داد.
اما این تازه شروع کار بود و سال ۹۰ اکوسیستم استارت آپ در ایران نقشه راه خود را پیدا کرد.

آغاز بزرگترین و موفق ترین استارت آپ های ایران


از سال ۸۹ در کنار دانشگاه، توسط استادان و دانشجویان برجسته تیم سازی انجام شد. برخی از شرکت هایی که همه روزه از آن استفاده می کنید یا خریدهای خود را انجام می دهید قبلا کسب و کارهای کوچک بودند که با شکست های جبران ناپذیری مواجه شدند و اکنون خدمات پیشرفته ای ارائه می دهند.
در پایان سال ۸۹ کسب و کاری نوپایی به نام آپارات شروع به کار کرد که هیچ ایده ای از سرمایه و روند کار خود نداشت. در قدم اول آپارات با ایجاد سایت، تهیه نسخه اندروید و دو سال بعد نسخه IOS، در سال ۹۲ به نقطه اوج خود رسید و با همکاری شهرداری مراسم های مهمی را برگزار کرد.
آپارات با وجود امکانات جدید همپای یوتوب قرار گرفت و تا به امروز جزء بزرگترین استارت آپ های ایران است.
بعد از آپارات باید از استارت آپی به نام تخفیفان نام برد که توسط خانم ایده پرداز و موفقی در سال ۹۰ بنیان گذار شد. این خانم با تیم سازی ۱۰ نفره رشد و توسعه زیادی را ازآن خود کرد و بعد از آن استارت آپ نت برگ شروع به کار کرد.

دلیل موفقیت کارآفرینان تازه کار


در وهله اول و اوایل سال ۹۰ اهداف مشخص نبود و در این بین شکست های زیادی محتمل شدند.اما رفته رفته اسپانسر مالی روی کار آمدند و راه حقوقی کسب و کارهای کوچک را هموارتر کردند.
بعدها شتاب دهنده ها برای افراد استارت آپی شکل گرفت و اصطلاحا به فاندرهای بنامی تبدیل شدند. ولی برخی مانند برادران محمدی و آپارات نیز به شکل خصوصی در اکوسیستم رشد کردند و از شتاب دهنده ها استفاده نکردند.
این افراد کسانی بودند که نقشه راه خود را چیدند و بدون اینکه در مکانی دولتی فرمی را برای راه اندازی شرکت پر کنند؛ شعار هر ایرانی یک شتاب دهنده را نادیده گرفتند و راه اندازی کسب و کار خود را در اولویت قرار دادند.

شتاب دهنده ها و سرمایه گذاری خطرپذیر


سرمایه گذاری خطرپذیر یا Venture capital به سرمایه گذاری می گویند که گروهی از سرمایه داران تصمیم می گیرند با کسب و کارهای کوچک همکاری کنند. این دسته سرمایه گذاری ها به این دلیل خطرپذیر هستند که سود و پول آنان در خطر است و جذب سرمایه تا زمان رونق کار، مبهم و پیچیده است. اما خوبی این سیستم این است که تمام وجه کار با خودتان است و می توانید پروژه را از مرحله نخست توسط خود هدایت کنید. ( برای اینکه از معایب سرمایه گذاری خطرپذیر جلوگیری کنید،


به همین دلیل به افرادی که فکر می کنند بدون سیستم شتاب دهنده می توانند در استارت آپ موفق شوند هر روز اضافه شده و اکثرا به صورت فردی کار خود را شروع می کنند.
ناگفته نماند به دلیل اینکه شتاب دهنده ها در ایران هنوز به بلوغ نرسیده و تعداد شکست در آن بیش از VC است؛ افراد کمی به آن اعتماد کرده و درصد موفقیت در سرمایه گذاری خطرپذیر بیشتر از مکانیزم های حمایتی خواهد بود.

چند دلیل شکست در تاریخ استارت آپ ایران
  • افراد سنتی با تفکرات قدیمی که کسب و کار با پلتفورم امروزی راه می اندازند.
  • کسانی که به کسب و کارهای اینترنتی و شبکه های اجتماعی اعتقادی ندارند.
  • مدیر پروژه هایی که سعی نمی کنند ذهنیت و افکار خود را نسبت به دیجیتال مارکتینگ تغییر دهند.
  • آنهایی که به مطالعه و یادگیری مطالب جدید حوزه کاری خود اهمیت نمی دهند.
  • کارآفرینانی که رشته تحصیلیشان چیز دیگری بوده و فکر می کنند می توانند جای محتوا، سئو و اعضای تیم کار کنند و به تخصص های منحصر به فرد اعتقاد ندارند.

نتیجه گیری
قبل از شروع هر کسب و کاری تاریخچه، شکست و موفقیت های دیگران را مطالعه کنید. به نفعتان است قبل از اینکه کاری را شروع کنید راه هایی که دیگران رفته اند و با بن بست مواجه شده اند را بدانید و در آن مسیرها حرکت نکنید. همچنین اطلاعاتی از چالش هایی که دیگران متحمل شدند و موفقیت های عظیمی به دست آورند را بدانید و در جهت استفاده از آنها تلاش کنید.
موفقیت در تداوم به دست می آید و اینکه با اولین شکست پا پس بکشید، به کسب و کار خودتان ظلم کرده اید.

بعد از خواندن این مطلب نظرات خود را با ما درمیان بگذارید. کدام استارت آپ ایرانی را می شناسید که بعد از شکست های متعدد اکنون در لیست بهترین های ایران و جهان قرار دارد؟ تجربه و اطلاعات خود را برایمان بنویسید.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • با سلام جناب رحیم زاده
    ممنون از اطلاعاتی که دادید .
    بنده بهمراه یک تیم نخبه در سال ۸۶ اولین نرم افزار سه بعدی مشاغل و اصناف را در شهر زنجان راه اندازی و به بازار عرضه کردیم . شاید در آینده نزدیک ورژن جدید آن را در کل کشور راه اندازی نماییم.

    • سلام دوست عزیز سپاس از شما

      بهتون تبریک می گم موفق و پیروز باشید

      ای کاش بیشتر توضیح می دادید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up