سبد خرید 0

وبلاگ

بهترین مثال های تکنیک اسکمپر

اشتباهات در استفاده از تکنیک اسکمپر؟

خیلی ها گمان می کنند که پیدا کردن ایده فقط مرتبط به استارتاپ ها و آن هم در شروع راه اندازی کسب وکار نیاز است. اما باید بدانیم در طول عمر کسب وکار مان با توجه به شرایط کنونی که رقابت حرف اول را می زند ما باید کسب وکار خودمان را مدام با ایده های جدید همسو کنیم تا بتوانیم نسبت به رقبای خود یک مزیت رقابتی داشته باشیم. پیدا کردن ایده های جدید برای محصولات و خدمات یکی از سخت ترین بخش هایی است که صاحب یک کسب و کار با آن روبرو خواهد بود. ما می خواهیم در این مقاله یکی از بهترین روش های پیدا کردن ایده که همان تکنیک اسکمپر است را با مثال های کاربردی شرح دهیم.

 

طول عمر یک کسب و کار بسته به میزان خلاقیت و نوآوری در محصول و خدمات شما دارد.

 

دوره خلاقیت

 

چرا تکنیک اسکمپر

فقط تعداد معدودی کسب و کار قادر به موفقیت در فروش یکسان برای چند دهه هستند. به احتمال زیاد، اگر قصد دارید یک یا دو قدم جلوتر از رقابایتان باقی بمانید، باید به صورت منظم در مسیر نوآوری قرار بگیرید. در نهایت، این ممکن است خلاقیت شما و تیم شما باشد که تعیین می کند که چگونه در بازار آزاد باید فعالیت کنید. فقط شرکت هایی که محصولات و خدمات جدید و هیجان انگیز را به بازار عرضه می کنند، در طی مدت طولانی  مخاطبان خود را جذب می کنند.

اگر متوجه شوید که توسعه این ایده های جدید یک چالش مداوم برای شرکت شما است، ممکن است SCAMPER Technique بتواند کمک کند. SCAMPER مخفف کلمات زیر است.

 

  • جایگزینی (Substitute)
  • ترکیب (Combine)
  • سازگار کردن  (Adapt)
  • اصلاح (Modify)
  • کاربردهای دیگر (Put to Another Use)
  • حذف (Eliminate)
  • وارونه کردن (Reverse)

 

بهترین مثال های تکنیک اسکمپر

 

تصویر بالا یک نمونه ایی از نوآوری در خدمات و محصولاتی هست که به نظر تغییر ناپذیر هستند.

هفت قسمت از تکنیک SCAMPER

به جای تلاش برای شروع از ابتدا،(یعنی ساخت یک مجصول جدید) تکنیک اسکمپر SCAMPER Technique به شما کمک می کند تا ایده های جدیدی را از داخل محصولات و خدماتی که قبلا ارائه کرده اید پیدا کنید.

حالا بیایید برای بهتر یاد گرفتن این موضوع یکی یکی با مثال توضیح دهیم.

 

جایگزین کردن

هر آن چیزی که شما می توانید در محصولات و خدماتتان جایگزین کنید را بهش فکر کنید.(مواد اولیه،بسته بندی، نوع نگرش مشتری، رفتار مشتری، قیمت و ….) اگرچه یک جایگزینی ساده، اغلب ممکن است یک محصول یا خدمات را به چیزی کاملا متفاوت تبدیل کند. به عنوان مثال، اگر شما تولید کننده هستید مواد اولیه خود را در یک محصول جایگزین کنید، ممکن است این کار باعث شود به سرعت به یک بخش کاملا جدید از بازار تجدید نظر کنید. به طور مثال با جایگزینی پلاستیک برای فلز، شما می توانید یک اقلام کم هزینه که ممکن است برای خریداری که دنبال کالای ارزان تر است جذاب باشد، تولید کنید.

چند مثال دیگه

به جای …….. .از چه چیز دیگه ایی می توانم استفاده کنم؟

به جای پول نقد از کارت های اعتباری می توانم استفاده کنم؟

به جای لامپ پر مصرف از…… می توانم استفاده کنم؟

به جای بنزین از ……. می توانم استفاده کنم؟

به جای چاپ کردن تراکت یا کارت ویزیت از ……… می توانم استفاده کنم؟

به جای این موقعیتی که هستم از……… می توانم استفاده کنم؟

به جای کاری که دارم از……. می توانم استفاده کنم؟

 

ترکیب کردن

ترکیب کردن در تکنیک اسکمپر می تواند به معنی ترکیب دو محصول، خدمات، اهداف و … برای رسیدن به یک رویکرد جدید باشد
در اینجا شما قصد دارید که دو محصول خود را به یک محصول جدید متصل کنید که ممکن است به یک بازار بزرگتر (یا حداقل به یک بازار متفاوت) وارد شود. از آنجایی که شما دارای یک خط تولید هستید که احتمالا بازاریکسانی دارد ، شانس خوبی وجود دارد که دو یا چند محصول شما بتوانند با یکدیگر همکاری کنند. این می تواند چیزی به سادگی به عنوان دسته بندی محصولات همراه در قفسه های فروشگاه باشد، مثلا پکیج یا سبد کالا و یا شما واقعا می توانید محصولات خود را به یک محصول کاملا جدید ترکیب کنید.

مثلا این سوال را از خودتان بپرسید

چطور می توانم این محصول را با محصول دیگه ترکیب کنم؟

گوشی های هوشمند از ترکیب دوربین های فیلم برداری و گوشی های ساده به نوآوری رسید

دستمال های مرطوب از ترکیب ……

دستمال ضد عفونی کننده از ترکیب……

صندلی ماساژور از ترکیب……

از خودتان بپرسید تبلیغات کسب وکارم را چطور می توانم با چیز دیگه ای ترکیب کنم؟

مثلا تبلیغات خود را با یک داستان طنز ترکیب کنید

 

سازگار کردن

ممکن است که شما در حال حاضر یک محصول یا خدماتی داشته باشید که یک زمانی برای بازار مناسب بوده است. آیا هر یک از محصولات شما دارای پتانسیل بزرگی است که فقط به دلیل یک یا دو معایب کوچک خریداری ندارد؟ با سازگار کردن محصولات وخدمات خود به طور خاص به بازار ممکن است بتوانید یک مخاطب کاملا جدید پیدا کنید بدون این که نیاز به نوآوری محصولی جدید باشد. سازگاری های کوچک معمولا یک راه مقرون به صرفه برای توسعه یک محصول است که قرار است در خدمت بخش های مختلف بازار باشد.

مثلا

  • ضد آب کردن گوشی های موبایل با توجه به نیاز افراد در جاهایی که رطوبت بالایی وجود دارد
  • سازگاری کتاب های صوتی برای کسانی که در رفت و آمد و مسافران یک ماشین هستند
  • چطور می توانم کسب وکار خودم را با این شرایط و نیاز مشتری سازگار بکنم؟

 

اصلاح کردن

نکته بالا در مورد سازگاری با بازار، کمی متفاوت از این نقطه است، که بیشتر به تغییراتی که می توانید برای محصول خود انجام دهید، مترکز است. در این مورد، شما قصد دارید محصول خاصی را تغییر دهید تا بتوانید آن را در برخی موارد بنیادی بهتر کنید. این می تواند با سازگاری با بازار همپوشانی داشته باشد، اما اگر از مشتریان شنیده اید که مثلا اگر یک ویژگی یا خدمات یا محصول خود را اصلاح کنید، مشتریان کالای شما را نسبت به رقبا ترجیح می دهند این یک اصلاح با توجه به نظر مشتری است. در هر سازمانی باید مدلی برای اصلاح محصولات خود به منظور بهبود آنها در طول زمان، به عنوان مزیت رقابتی در نظر گرفت.

مثلا

پشتیبانی از محصول و خدماتتان را ۲۴ ساعته کنید

یک آفر رایگان روی محصول خود اضافه کنید

مدل رفتاری خود با مشتری را اصلاح کنید

 

تغییر دادن

تغییر شاید یکی از مفاهیم هیجان انگیز در مدل تکنیک اسکمپر است، زیرا می تواند محصولات و خدمات خود را با یک تغییر  به شکل جدید وارد بازار کنید. نگاهی به بازارهای فعلی که وجود دارند داشته باشید و در مورد امکان ارائه پیشنهادات فعلی خود به بازارهای جدید در قالب دیگری فکر کنید. آیا می توانید یکی از اقلام موجود خود را دوباره بسته بندی کنید و سپس آن را با موفقیت به مخاطب کاملا جدید انتقال دهید؟

یا، آیا می توانید این نقطه را با یکی از موارد فوق در اصلاح تغییر دهید تا محصول خود را برای فروش در یک محل جدید نادیده بگیرید؟ هنگامی که شما به دنبال فرصت های گسترش کسب و کار خود هستید، استفاده متفاوت از محصولات ، یک نقطه عالی برای شروع است.

 

از بین بردن

علاوه بر تفریق، یک راه معمول برای موفقیت در کسب و کار ای است که به جای حذف تمام محصولات از خط خود، ایده ای برای از بین بردن یکی از ویژگی های خاص یا مواد قابل استفاده در محصول خود را حذف کنید. از بین بردن یک ویژگی خسته کننده می تواند این مورد را در بازار جذاب تر کند یا از بین بردن یا کم کردن مواد اصلی(مثل شیر، ماست و ….. می تواند تولید آن را ارزان تر کند (بهبود سود شما).

 

معکوس یا وارونه کردن

نکته نهایی در تکنیک اسکمپر اساسا بازنگری کامل در مورد برخی از محصولات یا خدمات شما است. وقتی چیزی به سطح مورد انتظار شما عمل نکند، فکر کنید که محصول را روی سر خود قرار دهید تا عملکرد بهتر را پیدا کنید. آیا چیزی در طراحی یا برنامه ریزی در مورد محصول ایجاد کرده اید که سبب ناامیدی آن شده است؟ امیدواریم با افتتاح ذهن خود به دیدن محصول از یک منظر جدید، یک واقعیت متفاوت را در ذهن داشته باشید.

این می تواند مقدار زیادی از وقت و انرژی را برای فکر کردن از طریق تمام محصولات و خدمات خود با استفاده از تکنیک SCAMPER. با این حال، زمانی که وقت خود را برای انجام این کار به اتمام رسانده اید، به احتمال زیاد تعداد زیادی از ایده هایی را که می توانید در حال حرکت به جلو حرکت کنید، دور بریزید. اگر حتی فقط یک یا دو مورد از این ایده ها به یک موفقیت بزرگ تبدیل شود، بسیار خوشحال خواهید شد که تلاش های لازم برای استفاده از این روش را سرمایه گذاری کردید.

 

 

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up
اگه می خوای بدون سرمایه یه کسب و کار راه اندازی کنی

اول  یه ایده خوب باید داشته باشی

گارانتی بازگشت وجه 100 درصد  این محصول

به همراه  هدیه کتاب + سمینار ایده تا محصول
close-link