سبد خرید 0

وبلاگ

دلایل موفقیت در کسب و کار به سبک دیجی کالا

حمید محمدی

من نیلوفر فلاح هستم، یکی از اعضای سابق خانواده بزرگ و بی نظیر دیجی کالا. در این نوشتار، دلایل موفقیت دیجی کالا را برای شما شرح خواهم داد.
من به مدت دو سال در این مجموعه بزرگ مشغول به کار بودم و در این مقاله سعی دارم عواملی که باعث موفقیت این مجموعه شده است را، با شما عزیزان در میان بگذارم تا بتوانید در پیشرفت کسب و کار خود از آن ها الهام و بهره ببرید.

گذری بر تاریخچه دیجی کالا

سال ۱۳۸۵ بود که دیجی کالا فعالیت خودش را آغاز کرد و از همان ابتدا می دانست که قصد دارد به کجا برسد و تا چه اندازه باید بزرگ شود.

موسسان این مجموعه در ابتدای کار خود، می دانستند که قرار است تمام کالاهای دیجیتال را دسته بندی کرده و به طور مدام گروه های جدید به وجود بیاورند.

در ابتدا گروه کالایی این وب سایت موبایل و دوربین بود، مدتی بعد گروه لپ تاپ و تلویریون به آن اضافه شد و این روند تا جایی پیش رفت که تمام دسته های کالاهای دیجیتال در دیجی کالا موجود بود و عملا دسته دیگری برای توسعه وجود نداشت.

سرانجام دیجی کالا تصمیم گرفت که مرز بین کالاهای دیجیتال و غیردیجیتال را شکست و تبدیل به قروشگاه آنلاینی شد که تمام کالاهای دیجیتال و غیردیجیتال، برقی و غیر برقی را در خود جای داده بود و به این نتیجه رسید که تمام مرزها را برداشته و راه توسعه خود را تا بی نهایت ادامه دهد.

دیجی کالا هر روز بزرگ و بزرگ تر می شد و هرروز سرمایه گذارهای جدیدی پیدا کرد، دیجی استایل را به وجود آورد، انبارهای بزرگ را راه اندازی کرد و خیلی زود به آنچه که رویاپردازی کرده بود، رسید.

 

 

دیجی کالا تجارتی پرآوازه

دیجی کالا یکی از بزرگترین تجارت های الکترونیک پرآوازه و شناخته شده است و توانسته مرزهای فکری را در هم نوردیده و به موفقیتی مثال زدنی تبدیل شود.

اما چگونه این اتفاق رقم خورده است؟

یکی اهداف اولیه و مهم دیجی کالا تبدیل شدن به برندی خوش نام و قابل اعتمادی بود که بتواند در ذهن مشتری به عنوان اصلی ترین مقصد خرید تبدیل شود و این یکی از مهمترین دلالیل موفقیت دیجی کالا بوده است.

او برای تبدیل شدن به این برند، چهار گام را برای خود طراحی نمود که در ادامه این چهار گام برای شما شرح می دهم.

 

دیجی کالا

 

 

گام اول

توانمندسازی مشتری: نخستین قدم دیجی کالا برای تبدیل شدن به یک برند معتبر، توانمندساز کردن مشتری بود. اما توانمندسازی مشتری یعنی چه؟

“ارائه اطلاعات تخصصی صحیح و بی طرفانه به مشریان و آگاه کردن آن ها از مزایا و معایب کالاها و همچنین صداقت در ارائه روند تغییرات قیمت و در نهایت مجهز کردن مشتری به دانش خرید را توانمندسازی مشتری می نامند‌”.

دیجی کالا توانسته بود تجربیات سنتی مشتریان را به زیر رادیکال برده و تجربه جدیدی از خرید را به آن ها بدهد.

مشتریانی که در خریدهای سنتی به این نتیجه رسیده بودند که صاحبان کسب و کار با داشتن اطلاعات ناقص از یک کالا، تنها به فکر فروش آن و سود خود هستند.

توامندسازی مشتری یک اصل مهم و اولین دلیل از دلایل موفقیت دیجی کالا است.

 

 

گام دوم 

تجربه عالی خرید: اغلب صاحبان کسب و کار بر این نظر هستند که انتخاب کالا توسط مشتری مهمترین بخش در فرآیند خرید است و در صورت انتخاب شدن اجناسشان توسط مشتری، آنها توانسته اند به هدف خود رسیده و کالا خود را به فروش برسانند.

اما این تفکری کاملا اشتباه است؛ تجربه عالی خرید و خلق تجربه عالی برای مشتری گام دومی بود که دیجی کالا برای تبدیل شدن به یک برند برداشت.

دیجی کالا و تمام عوامل و پرسنل آن فهمیده بودند که عوامل زیادی در بهتر کردن تجربه خرید مشتری تاثیر دارد. از جمله: تنوع محصولی بالا، فرآیند ساده و بدون دردسر پرداخت، فرآیند ساده پیگیری خرید، اطلاع از وضعیت کالای خریداری شده، سرعت عمل و وقت شناسی در تحویل کالا و بسته بندی مناسب.

علاوه بر این ها، هر بخشی در دیجی کالا در حال بررسی این موضوع نیز بود:

هر قدمی که مشتری برای خریدش برمیدارد چیست، تا با مطلوب کردن آن فرآیندها، خرید بعدی اش لذت بخش تر باشد.

تجربه عالی خرید دومین دلیل از دلایل موفقیت دیجی کالا است.

 

گام سوم

فناوری محور بودن: یکی از عواملی که باعث پیشرفت روز به روز دیجی کالا شد، توجه به فناوری و به روز بودن در این خصوص بود.

روزانه داده های فراوانی از فعالیت میلیون ها مشتری در پایگاه های داده دیجی کالا ثبت می شود که با کاوش آن ها اطلاعات خوبی از رفتار هر مشتری به دست می آید.

دیجی کالا با استفاده از این داده ها علاقه ها و سلیقه های مشتریان خود را تحلیل کرده و به بیانی دیگر رد پای هر مشتری را می سنجد.

به طور خلاصه باید گفت:

دیجی کالا با استفاده از فناوری، فرایند داخلی خود را هرروز بهینه تر کرده و این مهم (فناوری) به عنوان مهمترین ابزار برای کم کردن زمان هدر رفته در سلسله مراتب اداری و کاری استفاده می شود.

 

 

گام چهارم

روش خرید به صرفه:

یکی از روش هایی که دیجی کالا برای موفقیت و فروش بیشتر خود به کار گرفته است، دادن احساس به صرفه بودن خرید اینترنتی به مشتری است.

طبیعی‌ست که از دید مشتری یکی از معیارهای بسیار مهم هزینه است و بنا به این موضوع مهم، مشتری تصمیم می گیرد که از چه فروشگاهی خرید کند.

دیجی کالا نیز با درک این موضوع مهم، سعی می کند که با بالا بردن بهره وری مجموعه، در نهایت قیمت تمام شده برای خدماتی که به مشتری ارائه می دهد را پایین بیاورد تا در نهایت مشتری ها احساس کنند که خرید از دیجی کالا، برای آن ها به صرفه تر از روش های خرید دیگر است.

 

این چهار گام که برای شما شرح دادم، جزو اصلی ترین اصولی است که دیجی کالا از ابتدا مدنظر قرار داده و با کمک این چهار گام و استمرار در آن ها و بهبودبخشی، به برندی مطرح تبدیل شود.

شما عزیزان نیز با توجه به سبک کسب و کار خود، این چهار مرحله را برای خود طراحی کرده و آنها را در کسب و کار خود برای پیشرفت و رضایت بیشتر مشتری به کار بگیرید.

 

مقاله های دیگری که می تواند برای توسعه کسب و کارتان به شما کمک کند: 

 محرک های ذهنی برای کسب درآمد اینترنتی

ترس از شکست در کسب و کار

 درآمد اینترنتی داشته باشید

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • خانم فلاح اگر امکانش هست بیشتر درباره دیجی کالا بنویسید. اولین بار بود مقاله ای درباره دیجی کالا میخوندم که یکی از پرسنل خودش نوشته. لطفا بازم بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up