سبد خرید 0

وبلاگ

مدل swot در ارزیابی کسب و کار

کسب و کار

مدل swot در ارزیابی کسب و کار

قطعاً برای شما هم پیش آمده که برای کاری خیلی خوب برنامه ریزی کرده اید اما در نهایت، آن نتیجه ی مطلبوب بدست نیامده است. این امر باعث ایجاد دلسردی در شما شده و احساس کرده اید نمی توانید موفق شوید!
اما به راستی به نظرتان چاره ی کار چیست؟ با ما همراه باشید تا در مدل “SWOT “دلیل این دلسردی را متوجه شوید.

SWOT مخفف چهار واژه ی

Strengths (نقاط قوت)،

Weaknesses (نقاط ضعف)،

Opportunities (فرصت‌ها) و

Threats (تهدیدات) است.

این ابزار در دهه ی شصت میلادی توسط “آلبرت هافمری” ساخته شده و هنوز هم کارایی دارد.


آنالیز “سوات”به شما کمک می کند تا به یک توازن پایدار در بازار برسید. از این تحلیل می توان برای توسعه ی استعدادها، توانایی ها و فرصت های شغلی حرفه ای خودتان هم استفاده کنید.


هدف SWOT در کسب و کار چیست؟


برای اینکه بتوان یک استراتژی اصولی و درست در زمینه ی کسب و کار راه اندازی کرد، در درجه ی اول باید آن را به صورت همه جانبه بررسی نمود. تجزیه و تحلیل SWOT به شما کمک می کند تا ضمن بررسی نقاط سازنده و مخرب کسب و کار خود، یک برنامه ریزی درست انجام دهید.
هر استراتژی دارای عوامل متعدد و گوناگون است. در سوات هم عوامل به دو دسته ی بیرونی و درونی تقسیم می شوند.

عوامل درونی شامل نقاط قوت و ضعف است، فرصت و تهدید هم به عوامل بیرونی کسب و کار اشاره می کند. بخشی از عوامل درونی کسب و کار (SW) عبارتند از:

• ثبت اختراع
• نام تجاری مناسب
• وضعیت برندینگ قوی/ضعیف در میان مشتریان
• داشتن دانش اختصاصی بالا/پایین
• انگیزه تیمی قوی/ضعیف
• تبلیغات مناسب و حرفه ای
• نقدینگی بالا/پایین
• کیفیت بالا/پایین محصول
• میزان هزینه بالا/پایین
• دسترسی به شبکه توزیع قوی/ضعیف


همان طور که قبلاً گفته شد فرصت ها و تهدیدها به عوامل بیرونی (OT) برمی گردند. عواملی که توسط شما کنترل نمی گردد. مانند:


• ترندهای بازار (محصولات و تکنولوژی‌های جدید، تغییر نیازهای مخاطبین)
• ترندهای اقتصادی (اتفاقات اقتصادی محلی، ملی و بین المللی)
• سرمایه‌گذاری (ترند حمایت مالی، کمک‌های مالی)
• تغییرات دموگرافیک و نوع مصرف و نیاز جامعه
• ارتباط بین تامین‌کنندگان و کسب‌وکار های همکار دیگر
• مسائل سیاسی، محیط زیست و ارتباطات اقتصادی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی

چگونه برای کسب و کار خود تحلیل SWOT را انجام دهیم؟


همان طور که قبلا هم اشاره شد، یکی از مزایای سوات این است که نه تنها در حوزه ی کسب و کار می توان از آن استفاده کرد، بلکه در زمینه ی تصمیم گیری های شخصی نیز بسیار کارآمد و موثر است. برای اینکه بتوان به شناخت بهتر و کامل تر از اجزای این استراتژی برسیم، باید هرکدام از آن ها را به صورت جداگانه در حرفه ی خود بررسی کنیم:

کسب و کار


S : نقاط قوت شما کجاست؟


برای پاسخ به این سوال از خود بپرسید

  • کسب و کارتان چه مزیتی برای مشتریان دارد؟
  • چه کاری را بهتر از رقبا انجام می دهید؟
  • نظر مردم در مورد این ویژگی مثبت شما چیست؟


همواره به یاد داشته باشید در بررسی نقاط قوت خود، رقبای خود را در نظر بگیرید. به طور مثال اگر رقبای شما هم محصول باکیفیت به بازار ارائه می دهند، کیفیت خوب محصولات شما مزیت نیست، بلکه ضروریت است.


W : نقاط ضعف شما چیست؟


پس از بررسی نقاط قوتتان، نوبت مشخص کردن نقاط ضعفتان است. از خود بپرسید در کدام بخش باید کار بیشتری انجام دهید؟ مشتریان نقاط ضعف شما را چه می دانند؟ محصولتان در کدام قسمت ضعف داشته و باید تقویت گردد؟ کسب و کار شما از بیرون چگونه است؟


O: فرصت های پیش رو را دریابید!


فرصت ها اتفاقاتی است که معمولا در اطراف همه رخ می دهند، فقط باید حواستان را حسابی جمع کنید و آن ها را درست تشخیص دهید. به طور مثال برای روزهای خاص که در تقویم هم بسیار زیاد هستند، شما چه برنامه ریزی کرده اید؟ شناسایی فرصت ها کمک می کند تا از آن ها به نفع خودتان بهره برداری کنید.
این نکته را به یاد داشته باشید، فرصت ها به ندرت دوبار در خانه را می زنند، پس حواستان را حسابی جمع کرده و به راحتی آن ها را از دست ندهید!


T: از تهدیدها نترسید و آن ها را به فرصت تبدیل کنید!


یک تهدید می تواند موقعیت نامطلبوبی باشد که از بیرون بر کسب و کارتان تحمیل شده است مانند مشکلات اقتصادی کنونی و کاهش قدرت خریداران!
در این شرایط شما هستید که باید این تهدیدها را درک کرده اما بدون ترس، آن ها را تبدیل به فرصت کنید. باید از خود بپرسید که رقبایتان در این شرایط چه کار می کنند؟ چه موانعی سر راه شماست؟ تغییرات دنیای تکنولوژی و شیوه ی زندگی مردم آیا کسب و کارتان را تهدید می کند؟ نقطه ی ضعف شما در این شرایط چیست؟


فواید تحلیل SWOT


سوات یک تجزیه تحلیل قوی است که می توان به عنوان یک راهنما از آن استفاده کرد نه به عنوان یک نسخه!
به یاد داشته باشید این ابزار یک شیوه برای نظم بخشیدن بهتر به ذهن شماست. مخصوصاً زمانی که کار را به صورت تیمی انجام می دهید، می توان از SWOT به عنوان زبان مشترک برای بحث و گفتگو استراتژیک استفاده کرد تا نقاط قوت کسب و کار و مهارت های اصلی شرکت را ترسیم و شناسایی کرد، نقاط ضعف را مشخص نموده و در جهت تقویت آن ها قدم برداشت، واکنش خود را به فرصت ها بیشتر کرده و بر تهدید ها بدون ترس غلبه نمود.
همواره به یاد داشته باشید، تجارت های موفق بر روی نقاط قوت خود تأکید دارند و نقاط ضعفشان را رفع کرده و در برابر تهدیدهای درونی و بیرون از کسب و کارشان محافظت می کنند. این شرکت ها، فرصت ها را بهتر و سریع تر از رقبای خود شناخته و از آن ها بهره بردای مناسب می کنند.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

3 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up