سبد خرید 0

وبلاگ

زبان بدن | نکات کاربردی ابزار ارتباط غیرکلامی

زبان بدن | نکات کاربردی ابزار ارتباط غیرکلامی

جذاب ترین نکات کاربردی زبان بدن انسان


زبان بدن یا Body language، یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی در جهان است. از طریق ارتباط غیرکلامی می توانید نحوه ارتباطات با دیگران را حدس بزنید و با یادگیری نکات ضروری آن موفقیت های عظیمی را به خود اختصاص دهید.

پژوهشگران دریافتند در کل دنیا ۹۳ درصد ارتباطات به صورت غیرکلامی انجام می شود. حتی می توان کودکی نوپا را مثال زد که هنوز زبان صحبت کردن را کاملا یاد نگرفته و تمام خواسته ها خود را با زبان بدن و غیرمستقیم بیان می کند. پس ما انسان ها از همان دوران کودکی، با این موضوع درگیر بوده و یاد میگیریم چطور از بدنمان به عنوان نوعی زبان و بیان احوال و احساساتمان استفاده کنیم. در این مقاله قصد داریم شما را با چند راهکار و تکنیک های جذاب آشنا کنیم تا بتوانید از این فرایند جالب همیشه استفاده کند و سود ببرید.

فواید زبان بدن و یادگیری آن چیست؟


تا به حال فکر کرده اید چطور زبان بدن را یاد بگیرید؟ یا چگونه به وسیله آن دست دیگران را بخوانید؟

خوب، برای پاسخ به تمام این سوال ها باید تکنیک هایی را بدانید و با استفاده از آن ها به شناخت دیگران بپردازید. البته که زبان بدن ترازوی خوبی برای قضاوت دیگران نخواهد بود؛ اما راهی است که می توانید راحت تر ارتباط برقرار کنید و حتی قبل از استخدام کارمند خود، تا حدودی آنها را بشناسید.

لازم است بدانید ارتباط غیر کلامی یکی از روش هایی است که بر روی کلام اثر بیشتری گذاشته و می تواند در یک جلسه کاری نقش اساسی را ایفا کند.
فرض کنید در کسب رضایت مشتری موفق نشده اید. مشتری علاوه بر حرف های خشونت آمیز یا ابراز احساسات خود، از دست یا پاهای خود برای بروز خشم استفاده می کند. به وسیله این حرکات وی، شما متوجه می شوید، حد و اندازه عصبانیت چقدر است و چگونه در مقابل شخص عکس العمل نشان دهید.

تکنیک های زبان بدن


زبان بدن به شیوه های مختلفی ظاهر می شود. افرادی که ریلکس و راحت هستند به روش خود و افراد سختگیر و منضبط به سبک خود ارتباط برقرار می کنند. پس نمی توان برای همه یک نسخه پیچید.
به طور کلی افراد راحت، خیلی باز و بدون قفل کردن دست و پا یا همان دست به سینه می نشینند. و تقریبا کنترل خاصی روی بدن ندارند. لحن بیان آنها نیز مانند بدن بسیار آرام است. برعکس افراد جدی، آنها در اکثر مواقع دست به سینه و پاهای خود را روی هم می گذارند.

۱.مدل زبان بدن در حین خشم


وقتی مردم عصبانی می شوند؛ صورت در هم فرو رفته ای داشته و تنش زیادی در بدن دارند. حتی در حین راه رفتن یا خیلی عجله دارند یا نقطه ای از بدن خود را به طور مرتب تکان می دهند. البته تکان دادن بدن گاهی نشانه استرس و نگرانی هم می تواند باشد.اگر فردی عصبانی شد به بدن او خیر شوید، و به شیوه قرار گرفتن دندان ها و لب ها دقت کنید. در این صورت کاملا می توانید زبان بدن یک فرد مضطرب یا عصبی را دریابید.

۲.زبان بدن و ارتباط غیر کلامی در مذاکره


اگر قرار است در یک مذاکره یا جلسه به عنوان سخنران حضور داشته باشید، باید تمام موانع را بین خود و مخاطبان از بین ببرید. یکی از مهمترین موانع میز، صندلی، کامپیوتر و … است. بهتر است در حین راه رفتن با مخاطب ارتباط بگیرید و در بین آنها رفت و آمد کنید. ارتباط چشمی را فراموش نکنید.
به یاد داشته باشید، هرگز دست به سینه در مقابل مخاطبان قرار نگیرید. ارتباط با مشتری و دخیل کردن زبان بدن باعث شده سود بیشتری ببرید و آنها احساس وفاداری و صمیمیت بیشتری کنند.

۳.نقش مهم دست در زبان بدن


فرض کند می خواهید سخنرانی در سمیناری برای افرادی که یک استارت آپ را راه اندازی کرده اند، داشته باشید.

در طول سخنرانی هرچه از حرکات دست خود استفاده کنید و با دست اعتماد مردم را جذب کنید؛ آنها برای تهیه این محصول راغب تر خواهند بود. دست نسبت به نقاط دیگر بدن، پیچیدگی های بیشتری داشته و به همین دلیل بهترین نقطه ای است که در زبان بدن کارآمدتر است.
سیاستمدارانی مانند بیل کلینتون، باراک اوباما، کالین پاول و تونی بلر سخنرانان کاریزماتیک و موثری هستند که با استفاده از حرکات بدن و حرکات دستان خود، بردهای عظیمی را ازآن خود کردند.

۴.اگر می خواهید استخدام شوید به بدن خود توجه کنید


برای شما عزیزانی که قصد دارید در شرکتی استخدام شوید و قرار مصاحبه دارید؛ راهکاری در نظر گرفته ایم. برای اینکه نشان دهید چقدر به این کار علاقه دارید و می خواهید در شرکت آنها مشغول به کار شوید، باید اشتیاق و اعتماد به نفس خود را با زبان بدن نیز نشان دهید. برای مثال بر روی صندلی نشسته و کاملا تکیه دهید. صورت خود را بالا گرفته یک مقدار به سمت میز مایل شوید. به گونه ای که مصاحبه کننده اشتیاق را در بدن و چهره شما ببیند. از دست به سینه نشستن یا زیاد از حد راحت و باز بودن اجتناب کنید.

۵.زبان بدن آینه وار


یکی دیگر از جالب ترین تکنیک های زبان بدن یا ارتباط غیر کلامی، آینه وار رفتار کردن است. این روش زمانی موثر است که به صورت تقلید یا آشکارا صورت نگیرد. خیلی غیر مستقیم می توانید زبان بدن فرد را با فاصله زمانی چند ثانیه کپی کنید. این مدل ارتباط غیر کلامی باعث شده سریع تر به فرد متصل شوید و به خواسته های خود دست یابید.


در ارتباطات غیر کلامی این عوامل را رعایت کنید


● درک کنید که افراد در معرض سوء برداشت از زبان بدن هستند. همیشه سعی کنید شفاف و واضح باشید و سعی کنید معنای بدن و کلام خود را کاملا بیان کنید.
● به یاد داشته باشید زبان بدن در کنار کلام معنای واقعی پیدا می کند. به فرض فردی که دست به سینه می ایستد یا می نشیند، همیشه به معنای گارد دفاعی یا سرد بودن نیست.
● در هر کشوری زبان بدن متفاوت بوده و در اکثر جلسات بین المللی این موضوع به اشتباه برداشت می شود. اگر مذاکره ای بین المللی دارید، حتما قبل از آن در خصوص سنت و فرهنگ آن کشور تحقیق کنید.
● ناگفته نماند که دست دادن در هر کشوری، رسم و رسومات خود را دارد. برای اینکه دچار سوء برداشت نشوید حتما مطالعات خود در زمینه آموزش زبان بدن را افزایش دهید.
● اگر به تازگی استارت آپ راه انداختید و می خواهید کارآفرین حرفه ای شوید، لازم است در کنار زبان بدن به یادگیری ان ال پی NLP هم بپردازید.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up