سبد خرید 0

وبلاگ

ان ال پی را بیشتر بشناسید

ان ال پی چیست؟


در قدم اول قصد داریم شما را با تعریف ان ال پی آشنا کنیم و در این مقاله اطلاعات کامل و مفیدی در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم. تا به حال فکر کرده اید ان ال پی چیست؟ از کجا نشات گرفته و تاثیر آن بر زندگی روزمره شما چگونه خواهد بود؟ مهارت های ارتباطی چه با درون خود چه با بیرون از اهمیت زیادی برخوردار بوده و اگر موشکافانه به این موضوع نگاه کنید، روند رشد ما در زندگی و کار به طور باورنکردنی افزایش خواهد یافت. پس این مقاله را از دست ندهید و با ما همراه باشید تا نکات بسیار هیجان انگیز و جالبی را در مورد NLP یا برنامه ریزی عصبی کلامی در اختیارتان قرار دهیم.

تاریخچه ان ال پی


در دهه ۷۰ میلادی دو نفر به نام های ریچارد بندلر و جان گریندر وارد عرصه ان ال پی شدند. آنها با بررسی های شبانه روزی و درک عمیقی از ان ال پی نام خود را به عنوان بنیانگذاران NLP ثبت کرده و به جهانیان ارائه کردند. ناگفته نماند اشخاص دیگری به نام های “رابرت دیلتزو دیوید گوردون” در این رشته فعالیت کرده و بعدهای متفاوت این بحث روانشناسی را به دنیا نشان دادند. از دهه ۷۰ به بعد NLP در مراکز درمانی و روانشناسی مورد استفاده قرار گرفت و به یکی از پرطرفدارترین راه های درمانی تبدیل شد. با استفاده از این روش “فریتز پرلز” به این نتیجه رسید که انسان ها همچنان در حال برنامه ریزی برای زندگیاش است. این برنامه ریزی را ضمیر ناخودآگاه انجام میدهد و موفقیت یا موفقیت نشدن در انجام هر کاری را خود فرد آگاهانه برای ذهن خودش برنامه ریزی میکند. هر فرد میتواند با ایجاد و استفاده از سیستمهای خاص، این برنامه را به سمتی که تمایل دارد، تغییر دهد.

تعریف NLP


ان ال پی یا برنامه ریزی عصبی کلامی مدل ارتباط بین فردی است. در واقع در این مدل رابطه بین الگوهای رفتاری و ذهن افراد را شناخته و به آسانی می توانید تشخیص دهید چه کسی برای ارتباط با شما مناسب است. یکی از اصلی ترین پایه های NLP بر اصول خودآگاهی، ارتباط موثر، تغییر الگوهای فکری و احساسی است. برای مثال فرض کنید میخواهید استارت آپ راه اندازی کنید. اگر اطلاعات کافی و مفیدی در زمینه ان ال پی داشته باشید قطعا در تیم سازی استارت آپ خود موفق تر خواهید بود. زیرا به وضوح درک خواهید کرد افراد از خود و شما چه می خواهند و قصدشان از همکاری شما چیست. مهارت های ارتباطی در هر کجای زندگی به خصوص برای افرادی که پیوسته با محیط های کسب و کار سروکار دارند الزامی است.
در مثالی دیگر فرض کنید دچار اضطراب شده اید و مطمئن نیستید چگونه نگرانی های خود را کنترل کنید. با دانش NLP در هر زمان و مکانی می توانید تنش و استرس های خود را کنترل کنید و زندگی و کار خود را در دست بگیرید. اما آیا اینها برای داشتن یک روان آرام کافی است؟ در ادامه با ما همراه باشید.

در بحث NLP چه چیزی یاد می گیریم؟


ان ال پی شاخه های زیادی دارد. اگر می خواهید به یادگیری بپردازید باید وقت زیادی را صرف یادگیری و تمرینات NLP کنید و به طور مستمر در زندگی خود به کار ببرید. برنامه ریزی عصبی کلامی به موضوعات زیر می پردازد:
● یادگیری زبان بدن
● افزایش آگاهی ناخودآگاه و حسی شما
● کنترل تفکر و احساسات
● کاهش ترس و وحشت
کارآفرین موثر بودن
● انگیزه دادن و توانمندسازی
● توسعه روابط شخصی و تجاری
● تغییر الگوی رفتاری ناخواسته در خود و دیگران
● به طور موثر ارتباط برقرار کردن
● دریافت اطلاعات مفید از دیگران
● اگر از خود ناراضی هستید
● اگر برای سخنرانی در جمع استرس دارید
● اگر زمان های بیهوده زیادی در فضاهای مجازی تلف می کنید
● اگر از ارتفاع میترسید
● اگر عادت های ناپسند دارید
برقراری ارتباط با مشتری


چند تکنیک برای به کارگیری NLP


آیا تا به حال در موقعیتی قرار گرفته ای که کسی به شما احساس بدی منتقل کند؟ یا شاید در شرایط خاص کاری، فردی جلوی دیگران موجب عصبانیت شما شود؟ در این زمان است که با به کارگیری تکنیک های ان ال پی می توانید عصبانیت خود را کاهش داده و به آسانی به فرد مقابل بفهمانید در حق شما اشتباه کرده اند.

  1. در قدم اول باید احساسات خود را کاملا و به وضوح بشناسید. برای مثال خشمگین هستید یا ناامید؟ هر چه بیشتر بر عواطف و احساسات خود آگاه باشید راحت تر و سریع تر به اهدافتان می رسید. در قدم دوم باید درون بدن خود شناور شده و درون خود را کنکاش کنید. به خودتان نگاه کنید و خود را در محوری از احساسات پیدا کنید. وقتی آگاهانه متوجه حضور عواطف شدید تغییر را درون خود احساس کنید. برای افزایش این روند، از بیرون به خود نگاه کنید. ببینید کدام قسمت بدنتان درگیرتر شده و احساسات منفی در کجای بدنتان جمع شده است.
  2. این یکی از جالب ترین راه های NLP برای رهایی از مشکلات و نگرانی هاست. برای مثال فرض کنید رابطه تان پایان یافته یا از کاری که به آن علاقه داشتید بیرون آمدید. در خود جستجو کنید، نگرانی ها را پیدا کرده و بر روی آنها کار کنید. با خود بگویید من در رابطه چه چیزهایی به دست آوردم؟ مزیت تنها بودن چیست؟ و چقدر در تنهایی نیز می توانم مفید باشم. همچنین در خصوص از دست دادن کارتان از خود بپرسید در این مدت چه چیزهایی یاد گرفتید که در آینده کاری به رزومه تان کمک کرده و در شرکت های بهتری استخدام خواهید شد. در ان ال پی هر چه به نکات مثبت موضوع تمرکز کنید؛ اتفاقات هیجان انگیز برایتان رخ خواهد داد. داشتن ترس و نگرانی بعد از دست دادن طبیعی است. اما اینکه بنشینید و مدام آنها را نشخوار کنید در منجلاب انرژی های منفی فرو می روید.
  3. گاهی انسان دچار اختلالات فکری و روانی می شود که این طبیعت هر انسانی است. اما راه حلی برای شما وجود دارد. برای مثال اگر دچار کمبود اعتماد به نفس، شادی یا نشاط شده اید خود را در فضایی که قبلا اینها را داشتید تصور کنید. به اون دوران بروید و دقیقا با تمام حواس در آنجا حضور یابید. تمام افرادی که به شما حس خوبی داده اند را در آن جریان ببینید، در آغوش بگیرید، صحبت کنید و در تصورات خود مجدد با حس اعتماد به نفس و آرامشتان ارتباط برقرار کنید. حتی میتوانید حس ها را با نقاطی از بدنتان حس کنید. برای مثال زمانی که می خواهید اعتماد به نفس شما مجدد در جایگاه بالایی قرار بگیرد شروع کنید قسمتی از بدن خود را به آرامی لمس کنید و واقعا وجود اعتماد به نفس را در آن قسمت حس کنید.
    تکنیک های زیادی برای NLP وجود دارد که موجب می شود هر روز زندگی بهتر و آرامی را تجربه کنید. اما این تکنیک ها نیازمند تکرار و پیوستگی است تا جواب دهد. برنامه ریزی عصبی کلامی در پیشرفت شخصی، آموزش، سیاست، سلامت، ورزش، فروش، ازدواج موفق، فرزند پروری، اعتماد به نفس و… کمک کرده و زندگیتان را دگرگون خواهد کرد.
اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up