سبد خرید 0

وبلاگ

چگونه یک ایده پرداز خلاق باشیم؟ – شهاب رحیم زاده

مسیری شگفت انگیز برای تبدیل شدن به ایده پرداز خلاق

تا به حال فکر کرده‌اید برای تبدیل شدن به یک ایده پرداز خلاق به چه فاکتورهایی احتیاج دارید؟ گاهی با خود می‌‌گویید کاش ژن‌های مربوط به استعداد را به ارث می‌بردم ولی نگران نباشید؛ به طور ذاتی همه انسان‌ها می‌توانند خلاق باشند و از قوه تخیل خود برای ایجاد ایده‌های درخشان در استارت آپ استفاده کنند.

طی آزمایش و تحقیق‌های گوناگون، روانشناسان استدلال کرده‌اند که خلاقیت امری ذاتی نیست؛ در واقع مهارتی است که می‌توان به وسیله آموختن‌های مکرر و تمرین میسر شود. در بحث خلاقیت، مغز ماهیچه‌ای است که هر چقدر به تمرین و توسعه فردی بپردازد، قوی‌تر خواهد شد.

در این مطلب ما قصد داریم شما را با تمام جوانب “چطور در  خلاقیت رشد کنید” آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

ایده پرداز خلاق با چه تکنیک‌هایی پرورش می‌یابد؟

  1. یک ایده پرداز خلاق سوال می‌کند

بنیانگذاران شرکت‌های بزرگی مانند دیجیکالا و اسنپ موفقیت کسب و کار خود را مدیون سوال‌های دقیق و صحیحی هستند که از خودشان پرسیده‌اند. دیجیکلا به جای اینکه از خود بپرسد چه روش سنتی برای خدمات دهی محصولات مفید است، از خود پرسید “کدام نوع خلاقیت به فروش آنلاین و رضایت بیشتر مشتری ختم می‌شود؟”

برای مثال فرض کنید موشی درون خانه شماست و قصد دارید موانعی را برای او ایجاد کنید. به جای اینکه از خود بپرسید “چگونه از  شر این موش راحت شوم” باید بپرسید “موش‌ها به چه چیزی علاقه دارند تا فضای خانه را برای به دام انداختن اون جذاب کنم؟”

  1. چگونه ایده پرداز حرفه‌ای شویم؟

تحقیقات نشان داده برای اینکه در ایده‌پردازی برای استارت آپ حرفه‌ای شوید، باید حدود ۱۰ هزار ساعت را به آن ایده اختصاص دهید. این را باید متذکر شد که ایده پردازان فقط به خلق ایده نمی‌پردازند بلکه آنها سوالات متعدد طرح می‌کنند و به جواب‌های گوناگون می‌رسند. آنها از آنچه که معلمان و کتاب‌ها بهشان آموخته فراتر می‌روند و در نوع خود قدرتمند می‌شوند.

۱.پادکست و ویدیوهای آموزشی ببینید

برنامه TED Talk را در دستور کارتان قرار دهید و فایل‌هایی که کارآفرینان خلاق(برای اطلاع بیشتر می توانید مقاله دو شرط برای کارآفرین شدن را مطالعه بفرمایید) در زمینه استارت آپ صحبت کرده‌اند را تماشا کنید.

۲.نقش حواس در خلق ایده های نو

برای رسیدن به ایده نهایی از تمامی حواس خود استفاده کنید. برای مثال قصد دارید غذایی جدید از کشور چین را وارد ایران کنید.

  • به چین سفر کنید.
  • تمام غذای معروف آنجا را امتحان کنید.
  • با مردم چینی معاشرت کنید و فرهنگ آنجا را بهتر بشناسید.
  • ذائقه، سلیقه و هر چیزی که به مردم این شهر مربوط می‌شود را جستجو کنید.

 

  1. فکر باز و آگاه داشته باشید

برای اینکه بتوانید در حوزه کسب و کار خود موفق شوید لازم است به وسیله دو ابزار انعطاف پذیری و مقاومت به مقوله‌ی خلاقیت و ایده پردازی دست پیدا کنید. اگر با افراد عجیب و متفاوت برخورد کردید، نترسید و در جهت تقویت خلاقیت خود با آنها ارتباط بگیرید.

 

  1. بازی تظاهر را انجام دهید

زمان که بازی می‌کنید، ذهنتان سرگردان شده و ناخودآگاهتان شروع به فعایت می‌کند. این شرایط بهترین زمان برای خلاقیت و شکوفایی است. در یک تمرین شروع به واکاوی آینده کنید. ۵ سال آینده را طراحی کنید و خود را با تمام جزئیات در آن ۵ سالها ببینید.

از خود بپرسید، اولین گام برای رسیدن به اهدافتان چیست؟ در ۵ سال آینده چقدر روی پرورش خلاقیت و ایده پردازی خود وقت گذاشته‌اید؟ آیا به آرزوی راه اندازی کسب و کار خود رسیده‌اید؟

نکته بسیار مهم: اگر موضوعی ناتمام در ذهن خود دارید یا آن را به اتمام برسانید یا اگر راهی ندارید آن را از ذهنتان حذف کنید. این دسته افکار فضای ناخودآگاه را پر کرده به شما اجازه فکر کردن به ایده‌های جدید را نمی‌دهد.

  1. با یک ایده وارد نشوید

برای اینکه فقط به یک ایده بسنده نکنید و طرح های بیشتری خلق کنید؛ لیستی از اشیاء خانه مانند قیچی یا چاقو که می‌توان استفاده‌های متعدد از آنها برد را تهیه کنید. اصلا به این موضوع فکر نکنید که خلق ایده‌هایتان احمقانه است یا خیر فقط تمرین کنید.

این تازه اول راه است، حتی می توانید دو وسیله بی ربط بهم مانند آب و گوشی موبایل را در نظر بگیرید و تشابه این دو را بنویسید.

  1. با افراد متفاوت ارتباط برقرار کنید

وقتی از اصول ارتباط آگاهی داشته باشید راحت‌تر می‌توانید در ارتباطات منعطف باشید. ما همیشه با کسانی که شباهت زیادی بهمان دارند ارتباط می‌گیریم و از کسانی که ذهنیت‌های متفاوت و عجیبی دارند فرار می‌کنیم. بهتر است به این موضوع توجه کنید که آن دسته افرادی که از زمین تا آسمان با ما متفاوت هستند یکی از بهترین روش‌ های تشدید ویژگی برای ایده پردازی هستند.

  1. بهترین ایده را انتخاب کنید

اگر مراحل بالا را طی کرده باشید قطعا جزء افراد ایده پرداز محسوب می‌شوید. فقط فراموش نکنید در کنار تمام این موارد لازم است، به شهود خود اعتماد کنید و از او کمک بگیرید. در پشت معنای ساده شهود، حس‌های قوی و ظریفی پنهان است که با به کارگیری آن طرح و ایده‌های نابی به ذهنتان خواهد است.

 

  1. سناریو بسازید

اگر ایده‌های زیادی در سر دارید، ۲ مورد از مهمترین را انتخاب کنید و معایب و مزایا آن را یادداشت کنید. بررسی کنید کدام از آنها برای استارت آپ شما مناسب‌تر است و نکات مثبت بیشتری دارد. زمانی که در شرایط متنوعی قرار میگرید امکان دارد ویژگی‌های جدید یا ارزش افزوده به ذهنتان برسد در نتیجه، موقعیت‌های کمیاب را از دست ندهید.

 

  1. از وسایل معمولی، لوازم جدید تولید کنید

Design Thinking یا تفکر طراحی یکی از فوق العاده‌ترین روش‌هایی است که می‌توانید توسط آن ایده پردازی کنید. برای مثال مقوا، مواد رنگی، بوم نقاشی را برداشته و شیء جالبی را خلق کنید. طراحی نوشته یا ۳۰ دایره را تمرین کنید و هر روز خلاق‌تر شوید.

 

نتیجه گیری

به یاد داشته باشید برای پیاده‌سازی این استراتژی به ماه‌ها تمرکز و تمرین احتیاج دارید. اینکه بخواهید فقط با یک روز تمرین ایده‌های خاص و ویژه‌ای به ذهنتان برسد کاملا در اشتباه هستید. این دسته استعدادها مادرزادی نبوده و به پشتکار نیاز است. در انتها، ایده‌پردازی روی یک پروژه را در نظر بگیرید و تمام جوانب آن را جستجو کنید. از قدرت شهود و ذهن استفاده کنید و تفکر خلاقانه خویش را در جهت ایجاد یک کسب و کار نوپا پرورش دهید.

حالا نوبت شماست…

روش و تکنیک‌هایی که با آن استارت آپ خود را راه‌اندازی کرده و در آن موفق شده‌اید را با ما در میان بگذارید. قطعا با تبادل نظر شما عزیزان مسیر رشد دیگران نیز هموارتر خواهد شد.

 

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

4 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام وقت بخیر حدودا دو سال پیش همایش مربوط به موفقیت تو شهرمون برگزار شد و استاد مربوطه گفتن که ایده پردازی میکنن برای کسب و کار و شرکت ها.
    میخواستم بدونم میشه ؟
    ایشون گفتن هر کدوم از این ایده ها که به پیشرفت صاحبان مشاغل و شرکت ها کمک میکنه رو با مبلغ زیادی میفروشن!!!
    من الان ایده هامو برای (تبلیغات سایت )شرکت یکی از دوستانم میفرستم (بدون دریافت هیچ مبلغی)
    میشه بگین میتونم برای این ایده ها وقت بزارم برای کسب درآمد یا نه؟!
    ممنون میشم جواب بدین

    • شرکت هایی هستند که ایده هاشون رو میفروشند بلکه این کار ممکن است البته باید یه این نکته توجه داشته باشید که
      ایده هاتون خام نباشه یعنی به مرحله تجاری سازی رسیده باشه و توی بازار تست شده باشه
      البته که یکسری افراد ایده های خام را هم به افراد خام می فروشند

    • کتاب تفکر طراحی یکی از کتاب های خوب در این حوزه است که می تونید روش های ایده پردازی را یاد بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up